|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / ZBEN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
ZBEN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Evropské zahraniční politiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Evropské zahraniční a bezpečnostní politiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
24 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se zahraniční a bezpečnostní politikou EU a uvést tuto politiku do souvislosti se zahraničními a bezpečnostními politikami členských států Evropské unie. Schéma kurzu je založeno na konceptu evropeizace veřejných politik - tento koncept a možnosti jeho uplatnění v oblasti zahraničních a bezpečnostních politik jsou nastíněny v úvodu kurzu. Následně je pozornost věnována vývoji společné zahraniční a bezpečnostní politiky a obranné politiky, jejich nástrojům a fungování. Ve druhé části kurzu jsou pak nastíněny zahraniční a bezpečnostní politiky států Evropské unie se zaměřením na roli evropské integrace v jejich rámci. V závěru kurzu jsou pak zahraniční a bezpečnostní politiky států Evropské unie utříděny s ohledem na roli evropské integrace v jejich rámci.
|
Požadavky na studenta
|
Kombinovaná zkouška, která prověří znalost odpřednášené látky a orientaci v povinné literatuře.
Student čte pravidelně zadané texty v českém i cizím jazyce a zpracovává v pravidelných intervalech úkoly, které jsou kontrolovány vyučujícím. Tyto úkoly mají formu ústních prezentací či předem definovaných textů a to na základě dohody mezi studentem a vyučujícím. Úkoly se zaměřují na klíčové texty z oblasti z konceptualizace zahraničních a bezpečnostních politik Evropské unie a jejích členských států. V rámci seminární výuky studenti pod vedením vyučujícího analyzují strategické veřejně-politické dokumenty z oblasti zahraniční a bezpečnostní politiky členských států Evropské unie. Konkrétní podoba sylabu včetně upřesněných podmínek absolvování kurzu bude nejpozději v první den výuky v daném semestru vyvěšena na stránce předmětu v Courseware.
|
Obsah
|
1. Základní koncepty v zahraniční a bezpečnostní politice 2. Diskuse o zahraniční a bezpečnostní politice ES a EU - historický přehled 3. Společná zahraniční a bezpečnostní politika Evropské unie - nástroje a fungování 4. Vztah SZBP EU a NATO - vývoj a současná podoba 5. Obranná politika EU - historický přehled a současné fungování 6. Zahraniční a bezpečnostní politiky evropských mocností - Francie, Německo, Spojené království 7. Zahraniční a bezpečnostní politiky západoevropských států 8. Zahraniční a bezpečnostní politiky jihoevropských států 9. Zahraniční a bezpečnostní politiky států severní Evropy 10. Zahraniční a bezpečnostní politiky států střední Evropy 11. Zahraniční a bezpečnostní politiky východoevropských států 12. Typy a modely zahraničních a bezpečnostních politik členských zemí EU
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hadden, Tom. A responsibility to assist : EU policy and practice in crisis-management operations under European security and defence policy : A COST report. Oxford : Hart Publishing, 2009. ISBN 978-1-84113-934-0.
-
Základní:
Anderson, Stephanie B. Crafting EU Security Policy : in pursuit of a European identity. London : Lynne Rienner Publishers, 2008. ISBN 978-1-58826-582-1.
-
Základní:
Hlaváček, Pavel. Zahraniční politika a strategie Velké Británie ve 20. století. Brno : Václav Klemm, 2012. ISBN 978-80-904083-3-3.
-
Doporučená:
Cabada, L. a kol. Aktuální výzvy evropského integračního procesu. Plzeň: Aleš Čeněk., 2010.
-
Doporučená:
Duke, Simon ed. Between Vision and Reality. CFSP's Progress on the Path to Maturity.. Maastricht: European Institute of Public Administration, 2000.
-
Doporučená:
Dubský, Zbyněk. Bezpečnostní a politická dimenze integračního procesu : (společná zahraniční a bezpečnostní politika EU). Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2006. ISBN 80-245-1152-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
44
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
identifikovat fáze veřejně-politického cyklu Evropské unie |
rozlišit typy aktérů podílejících se na nastolování agendy v Evropské unii |
vysvětlit postupy přijímání rozhodnutí při řešení veřejně-politických problémů Evropské unie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kriticky zhodnotit efektivitu implementace řešení konkrétního veřejně-politického problému v Evropské unii |
kriticky zhodnotit roli aktérů v procesu nastolování agendy v konkrétní oblasti evropské veřejné politiky |
provést komplexní rešerši veřejně-politických dokumentů a legislativních aktů Evropské unie upravujících určitou oblast agendy |
analyzovat proces řešení konkrétního veřejně-politického problému v rámci politického systému Evropské unie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat klíčové principy a operační mechanismy zahraničních a bezpečnostních politik členských států Evropské unie |
popsat základní nástroje zahraniční a bezpečnostní politiky Evropské unie |
posoudit roli Severoatlantické aliance v rámci zajištění bezpečnosti členských států Evropské unie |
rozlišit roli různých typů aktérů v rámci zahraniční a bezpečnostní politiky Evropské unie |
vysvětlit genezi zahraniční a bezpečnostní politiky Evropské unie a uvést jí do historických souvislostí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat strategické a legislativní veřejně-politické dokumenty Evropské unie z oblasti zahraniční politiky |
kriticky zhodnotit efektivitu využití nástrojů zahraniční a bezpečnostní politiky Evropské unie při řešení konkrétního problému |
navrhnout komplexní strategii využití nástrojů zahraniční a bezpečnostní politiky Evropské unie při řešení konkrétního problému dle zadání |
samostatně porovnat priority Evropské unie a členských států v konkrétní oblasti zahraniční a bezpečnostní politiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|